Friday 20 May 2011


SAYA SAYANG DARAH SAYA..


Hye blogger..

bak kata Pn Fadhilah.. "itu gila kuasa namenya" haha

. . .  Ahaha.. nie na cite ckit… semalam, saya involve dalam satu event nih.. the event called “donation blood day” saya selaku ahli community group merangkap ketua yang handle untuk menjayakan event nih, berkata, saya xnak terlibat dalam derma darah.. saya Cuma nak uruskan hal2 untuk majlis tuh berjalan dengan lancar jee..’ sebagai ketua, saya akan mengarahkan mereka2 ahli2 lain untuk buat itu dan ini, tapi tidak, saya xkan buat macam tuh coz kikte same2 manusia, xde sape pun yang ade lebih tenaga.. same je sume nye.. rupenye, bila saya beranggapan macam tuh, lagi mereka2 menolak saya ke bawah.. waa, naik kepala pulak.. anyway, forget it! Actually, bukan tuh yang saya nak cite sebenarnya.. 

kamee gila kuasa.. ^_^ p/s: ogy, nape x pandang camera..



. . . . .  Actually, dengan prinsip “saya sayang darah saya”, akhirnya saya kalah, saya menderma jugak darah.. mulanya terjadi sejak my mummy call in that afternoon, asking about the event, have I done donate my blood, then I say “ no, I don’t want, feel afraid”, my mom ask me to donate, just feel how happy when we safe other’s life.. ianya menaikkan semangat saya, dan saya terus mengisi boring yang saya ambik tadi..then, lepas isi borang, beberapa orang kawan saya yang baru lepas menderma pun masuk kelas, bila saya Tanya sakit ke x, dye jawab dengan selamba, “sakit jaja”.. then, I sit and think, then I take decision, I don’t want to donate because it’s very pain.. I think for wanna back to hostel, but I have to wait until the event finish to clear up the place we use for the talk and blood donation..

. . . . .  hati saya tetap x sedap coz my mom pun suruh derma darah jugak, saya nie, susah sikit kalau nak ingkar cakap my mom.. mesti serba salah kalau x buat, then mase masuk mock ward, the clinical instructor’s and my junior’s ask me to do that things, after they all force me, then I go for their test, I past all the test and lastly, I have to donate my blood.. 

. . . . .  first of all, saya nak ucap terima kasih kat Puan Ina “cantik” (bukan nama sebenar tapi orangnye memang cantik), Puan Suraya, Puan Zarinah, Puan Asmah, Puan Fadhilah, my junior’s yang memaksa saya dan support saya dari setiap stesyen saya pegi sampai saya naik ke kerusi untuk menderma.. hehe.. bergambar n bervideo mereka dengan saya.. huhu, mula2 mase duduk ats kerusi tuh lagi dah rasa takunye.. then, the staff nurse ask me to lie down on the chair, she wanna do at my right hand.. actually, I have tell her, my right hand is difficult to find my vein.. but, she still wanna do at that side.. lastly, jadi macam nie,
bekas tempat yang xjdi amik darah.. sakit wooo

,,,,,, Bayangkan, darah yang keluar dah hamper penuh bag, dye boleh cakap, dik, darah awak dah clot, dah x keluar, kite tukar tangan la, kite amik tangan kiri pulak, tyme tuh, saya rasa macam nak pengsan pun ade gak.. ape x nye, bayangkan  lah mase masukkan ubat local tuh, sakit dye, Tuhan je yang tahu, tapi mase masuk jarum yang besar tuh, x rasa pun coz dah kne bius.. dah la dye adjust2 pun x keluar gak darah saya.. padahal, dah x  masuk kat vein, dah terkeluar dari vein,, waaaa, sakitnye, susah la nak cakap, dah x keluar, cabut je la, x payah la nak adjust2..


. . . . . tapi yang sayang nye, darah saya dah separuh bag kot, buang macam tuh jee.. sayang kan.. dalam hati berkata, mintak2 la lepas nie x terbuang lagi.. dengan support dan kata2 ini “hajar, kalau kite dah niat, elok kite teruskan jee” then saya terus cakap, ok, kiri pulak.. my puan’s always around me u know.. haha.. glad to be like that.. huhu.. ade yang cakap terlebih manja plk…
mase tangan x boley gerak.. kebas !

. . . . . lepas dah sudah menderma, saya diberi rehat lebih kurang 10 minit.. then, saya kne pegi minum or makan something yang disediakan kat blakang.. lepas tuh, baru lah saya berkemas2 dengan mereka.. yang lagi terharu, mereka asyik bertanya.. “hajar ok?, pening lagi x?” waa… gembira sangat.. dan lepas nih, kalau kene pakse baru saya nak menderma.. haha… effect yang saya dapat adalah, tangan saya yang sebelah kanan yang darah x keluar habis tuh, jadi bengkak dan x boleh nak gerak, tapi semlam je la, hari nie dah boley gerak sikit2… yang sebelah kiri pulak, macam biasa, ok jeee.. wanna know something, yang sebelah kiri tuh, JM yang buat, n yang sebelah kanan pulak SN yang buat,, terbalik kan diorang.. haha..
kesan sementara coz blood donation


. . . . rasanya sampai sini je kot entry saya kali nie.. dah ngantuk dh nie.. huhu..

see a in my next entry.. daaa 

night.. (^_^)"

anyeosayo... good night :")

No comments: